Thursday, January 27, 2011

Ada Aku Kesah!!! 3

Ceeeeeeeeeeeeeeh.. Kerja dengan Ancasa Hotel. Patutlah boleh dapat discount. Tapi bagus juga! dapat kita orang menjimatkan kos perbelanjaan. Congak Niki kalau pergi tanpa belanjawan yang mengikut budget mahu mati sekor-sekor. Bagus mok!


Gelas masing-masing sudah pun kering kontang. Niki pula masih tidak putus-putus membakar satu batang ke satu batang rokok Salem Mentholnya. Sesekali Meng dan Fendi meminta rokok dari Niki. Tekak semakin kering,perbualan sudah hilang kerancakkannya sedar tak sedar jam sudah pun menunjukkan jam 12.30 pagi.


"Wei, aku nak kena gerak la. Esok aku kerja shift pagi, kalau aku tak tidur mahu rabak biji mata aku esok!" Ujar Niki sambil tangannya meyelongkar beg besarnya untuk mengambil wang membayar bil dua gelas Milo Dinosaur yang di teguknya.


Dengan jelingan mata yang sinis Fendi menyengih sambil sikunya di pangku dengan lutut kanan yang menjadi tabiatnya jika dia kurang senang dengan sesuatu perkara yang tidak sedondon dengan hatinya. Niki pula sedari tadi asyik menguap di tambah pula dengan kehabisan topik untuk di jadikan bahan cerita.


"Alamak,rileks la Ki,aku dengan Meng dah lama tak jumpa kau. Lagipun malam masih siang lagi, nanti dalam pukul 1.30 pagi aku hantarlah kau balik. Rumah kau pun bukan jauh mana pun!" Bangkang Fendi dengan ideanya yang ingin pulang awal.


"Aku bekerja bro,tapi untuk hari ini aku bagi pengeculian. Tapi untuk hari-hari lain tarak!" Balas Niki menyeka airmata yang galak mengalir akibat menguap yang tidak berhenti sedari pukul 11.45 malam. Di gosok-gosok anak mata hingga terasa pedih.


"Fendi,aku rasa baik kita hantar je Niki balik. Dari tadi aku tengok dia asyik menguap lepas tu gosok mata. nanti tak pasal ada pulak yang rabun biji mata!" Cadang Rizal yang tiba-tiba meyampuk,lagaknya ibarat seorang hero tamil  buncit yang ingin menyelamatkan heroine dari di tindas. Poyoooooooooooooo...


Dengan pantas Niki menoleh ke arah Rizal yang tersengih menunjukkan barisan gigi yang taklah secantik mana pun.. Ditambah pula dengan kumis yang ibarat hidup segan,mati tak mahu! nyibuk jelah kau ni..


Meng mengangkat kening dan bahu memandang ke arah Fendi yang sudah pun membuat muka kurang senang atas cadangan Rizal. Niki hanya terkulat-kulat menghadapi suasana yang agak kurang menyenangkan.


"It's ok Rizal,mata aku boleh tahan.Belum nak rabun lagi. Fendi,nanti kau hantar aku balik jam 1.30 pagi. Kalau tak cik Kiah bising" Niki memberikan jalan penyelesaian agar suasana tidak menjadi tegang.


Di kala hening pagi yang kian melarut,tidak menunjukkan manusia-manusia yang ada di sekitar Bandar Seri Permaisuri akan pulang ke rumah untuk diulit mimpi ataupun merehatkan badan yaang seharian penat mencari rezeki. Kelihatan anak-anak remaja serta pemuda-pemudi awal 20 an masih galak bergelak ketawa bagai mahu keluar anak tekak. Ish! Mak bapak dia orang tak tahu ke yang anak masing-masing tidak ada di rumah????


Inilah natijahnya pembangunan  yang terlampau pesat sehingga mengadai maruah bangsa yang semakin jauh dari akar berumbikan agama. Pegangan hidup semakin hari semakin rapuh,sana-sini pelbagai cerita sedih yang menjadikan manusia sudah lali hingga tidak menakutkan hati-hati manusia lagi. Cerita jenayah di dada akhbar atau televisyen ibarat satu kisah filem yang enak dibuat kudapan tatkala bersantai!!!!! Nauzubillah....

Tepat jam 1.30 pagi Niki mula mengambil beg yang di letakkan di atas ribaanya. Sebaik bil minuman selesai di bayar. Niki terpisat-pisat mengosok mata sambil menguap panjang. Icha kelihatan menahan mengantuk  dengan kelopak mata di kebilkan agar tidak terlena.

"Wei,next time kita patut buat lagi outing macam ni sekurang-kurangnya tak la bosan tak pun nanti ada pula orang yang menghilangkan diri lepas tu 8 tahun kemudian jumpa balik!" Perli Niki pada Fendi yang ralit membetulkan kacamata yang melurut sedikit ke batang hidungnya. dengan muka yang sedikit terkejut Fendi menjegilkan matanya tepat ke wajah niki yang amat keletihan. Mana tak letihnya. Sudahlah bekerja dari pukul 9.30 pagi hingga ke jam 10 malam,kemudian lepak hingga jam 1.30 pagi. Jawapnya lebamlah nak bangun pagi dan memulakan tugas semula seawal jam 9.30 pagi dan waktu kerja tamat 6.30 petang.


"Aku macam biasa, ok je. Kau roger aku dulu kalau aku ada kerja tak dapatlah kita lepak. Tapi kalau esok lepak petang ok jugakan?" Sengih Fendi dengan bahunya di angkat. Punat remote kereta di tekan masing-masing mengambil kedudukan yang sama seperti sebelumnya.


"Cantiklah tu,esok aku shift pagi. Macam biasa,aku habis kerja pukul 6.30 petang. Kalau boleh kau janganlah datang lambat. Penat berdiri macam pak guard lama-lama doowhh.." Setuju Niki di atas pelawaan yang spontan itu.


Berdesup Fendi memandu keretanya menuju ke Cheras Flat Sri Johor. Itu adalah kediaman yang telah Niki diami sejak berusia 7 tahun sehingg menginjak dewasa. Suasana sunyi sepi di kiri kanan flat menunjukkan semua kejiranan sedang enak memeluk bantal busuk masing-masing. Aku juga yang lebam biji mata!


Sebaik sahaja Niki turun,sekali lagi dia mengingatkan Fendi tentang temujanji esok. Icha,Meng dan Rizal mengucapkan selamat dan melambai ke arah Niki. Kereta Fendi hanya bergerak sebaik sahaja Niki menjejakkan kakinya ke dalam rumah.


Ya Allah letihnya badan aku. Kejap lagi nak kena bangun pukul 6 pagi la pula! wah! aku cuma akan tidur 4 jam je .. Aduh,masak la aku esok. ngomel Niki di dalam hatinya yang sudah tidak sabar lagi untuk mlelapkan matanya yang semain kuyu. Cepat-cepat Niki mencuci mukanya yang masih terpalit sisa make up yang menepek di wajahnya.


Kring..kring..kring!!!


Seraya terdengar bunyi jam loceng dari handphonenya dengan pantas Niki bangkit untuk mengejutkan dua orang anak bujangnya dan bersiap untuk ke sekolah pada sesi pagi. routine ini acapkali membuatkan Niki berasa capek memegang dua jawatan sekaligus. Menjadi ibu dan menjadi kuli pada masa yang sama. Tetapi tuntutan menjadi ibu tunggal memaksa Niki meneruskan routine yang memenatkan tanpa pilihan!

"Ammirul! Daniel! Cepat sikit pakai kasut tu.. Dah dekat pukul 6.20! nanti kalau kau orang tertinggal bas,jangan berangan nak suruh aku hantar pergi sekolah ok?" Tegas Niki dengan suara meninggi. Niki sendiri tidak menyukai sikap di yang terlalu tegas dengan anak-anaknya kerana Niki sedar sikap itulah yang akan menjauhkan anak-anak dari dirinya. Namun apakan daya,kepenatan bekerja membentuk dirinya menjadi sebegitu rupa. aaahhh...

Selesai solat subuh kelihatan cik Kiah memakai anak tudung dan melangkah dengan cepat untuk menyusul cucu-cucunya. Selagi cik Kiah tidak melihat cucu-cucunya menaiki bas sekolah,selagi itulah hatinya tidak tenang. Kalau dah nenek,tetaplah seperti seorang ibu walaupun mereka hanyalah cucu beliau.eeeemmm.. Kalaulah mak aku tak ada ,rasanya hidup aku akan menjadi bertambah serabut!

Arrgh.. malas aku nak make up,hari-hari tempek muka macam badut. Lantaklah apa orang nak kata . Bukan mereka yang bagi anak-anak aku makan pun! Bisik hati Niki sambil membuat mimik muka meluat pada cermin di hadapannya. Persetankan semua!

Secalit pemerah bibir yang merah pekat klasik menghiasi bibir mungil Niki (mungil ke??) ngeeeee..


Langkah kaki diseret perlahan menuju ke stesen LRT Cheras. Niki selalu memastikan yang dia akan berada di stesen sebelum pukul 8 pagi. Jika tidak,dia pasti akan sampai ke KLCC dalam pukul 9 pagi. Jawapnya kebulurlah aku tak sarapan pagi!

Blueeeekkk! Ya ampun.. Busuknya badan mamat sebelah aku ni. Kau ni tak mandi pagi ke?? Tu baru badan kau yang busuk,aku yakin dan pasti mulut kau mesti bau longkang tersumbat! Malanglah siapa jadi bini kau wei!


Ni kalau ikutkan hati aku nak aje aku sepak kaki mamat ni agar berdiri jauh dari aku. Tapi apakan daya,dah sah-sah train ni sempit dengan manusia yang sibuk nak ke tempat kerja. Aduh! dia ni berdiri pula kat belakang aku! dah la tu bernafas kat tengkuk aku! gerutu Niki yang amat menyampah dengan situasi yang sedang dia lalui pada ketika itu.


Semakin Niki cuba melarikan diri,semakin hampir dia di belakang Niki. Sesekali terasa hembusan nafasnya yang sangat busuk menusuk ke lubang hidung Niki yang kembang kempis menahan bau busuk tersebut.

Cepatlah train ni sampai ke Masjid Jamek.. aku dah nak pengsan ni!!!! Doa Niki yang sedari tadi menahan nafas.

Sebaik sahaja train berhenti di Masjid Jamek,Niki hampir melompat untuk keluar dari perut train. Di tariknya nafas sedalam mungkin tak ubah seperti ikan yang hampir kelemasan air!

Fuuh... Sakit jantung aku kalau hari-hari aku jumpa makhluk macam ni. Huh,aku rasa mangkuk tu mesti tak banyak kawan. Poor that guy..

Menggeleng kepala Niki melihatkan suasana yang sama seperti hari-hari yang lain. Permandangan kelihatan seperti segerombolan kambing berpusu-pusu ingin keluar dari kandang. Emmmm.. apa yang terlihat pada binatang atau alam sekitar memang berkait dengan kehidupan bernama manusia. Jadinya antara manusia dan alam memang berkaitan antara satu sama lain


Begitulah halnya dengan mamat busuk tadi,tidakkah ia kelihatan dan berbau menyerupai kambing ataupun longkang DBKL?? hahahahahah..

Niki mempunyai satu hobi iaitu memerhatikan keadaan sekeliling sambil mengambil iktibar atau melakukan rumusan atau kesimpulan yang membawa kepada perkaitan dengan alam..

Nak turun eskalator pun nak berebut ke?? YaAllah buruk perangai betul orang-orang tua ni. Agak-agaklah wei! jerit Niki di dalam hati saja. Kalau menjerit kuat-kuat mahu ada yang mati sakit jantung pagi-pagi. Selepas itu akan menjadi tajuk berita Harian Metro,baru ada akai!!

Perjalanan untuk menaiki train Putra ke KLCC di lakukan dengan langkah yang sepantas mungkin. Sememangnya itu adalah perkara biasa buat Niki. Jika ada yang menghalang perjalanan,dengan tidak segan silu Niki akan berkata,"Excuse me,stand on your left and allow people to walk down the escalator on your right Thank you!!"

Sesuai dengan muka kau! jeling Niki dengan langkah kaki yang pantas. Semuanya gara-gara ingin mendapatkan train  yang tepat mengikut waktu. Agar perutnya dapat diisi sebelum sesi pekerjaan di mulakan.


Mak kau! Ramainya orang. Kau orang tak reti nak blah awal ke? Menyusahkan orang betullah.. Berterusan Niki mengomel sepanjang menunggu.


Nasib baik aku beli suratkhabar Metro,kalau tak lagi moody aku di buatnya. Kelihatan beberapa orang guard berkeliaran bagi memastikan semua penumpang beratur mengikut peraturan sebelum train sampai. Jika tidak,ada pula yang sengaja memotong barisan macam LRT tu bapak dengan atok dia yang punya.


Sekali lagi,perasaan di perlakukan sebegini tak ubah seperti pegembala kambing bersama dengan kambing-kambingnya yang berkeliaran tanpa peraturan,lalu tuan kambing akan menjerit bah! bah! lalu kambing-kambing itu pun akan berada dalam barisan untuk masuk ke dalam kandang! Wakakakakaak.. Aku pun termasuklah sekali dalam kumpulan kambing-kambing tersebut.. Emmmmmmm.. Budus!

Adoyai! ni dah nak masuk kali ketiga train asyik penuh je. Hanginlah ni, Tak kira.. Lepas ni ak tolak je. Siapa yang tak reti nak masuk dalam aku pijak je kaki kau orang!


Sebaik sahaja pintu train terbuka,Niki meluru masuk dengan muka selamba badak dengan menolak penumpang yang sengaja tidak mahu masuk ke dalam. Perlahan namun keras penolakkan badan niki bagi menyuruh bedol-bedol itu masuk ke dalam.


Sebaik sahaja sampai ke stesen Kg.Baru para penumpang mula berlumba-lumba unu keluar. Keadaan sedikit melegakan dan tidak perlu lagi berlaga bahu dengan penumpang lain. Rimas!


Keadaan yang sedikit lengang membolehkan Niki bersandar berdekatan dengan pintu LRT. Tiba-tiba,suasana sedikit berubah dengan suara-suara penumpang dan bahasa badan yang menunjukkan ada sesuatu yang menggangu mereka.


"Celaka! Woit! Siapa yang tak berak seminggu ni?? Agak-agak la wei.. BODOH!!" Tempik Niki dengan muka selamba. Yang lain-lain hanya menundukkan wajah masing-masing Ada pula yang mengomel dalam nada yang kurang jelas menunjukkan mereka kurang senang dengan bau kentut tahap loji kumbahan najis yang sangat bangkai!

Masalah betullah masyarakat sekarang,dah tahu tak selesa dengan bau kentut telur tembelang boleh lagi mendiamkan diri. SENGAL!

Silap besarlah kalau aku ada. Mulut aku ni tak ada insurans! eeeemmm.. Apalah malangnya nasib aku,Naik Putra LRT ada kambing busuk. Naik Star LRT ada loji kumbahan najis pecah! Suwey.. Keluh hati Niki dengan rasa marah yang meluap-luap.














































No comments:

Post a Comment