Monday, January 24, 2011

Persahabatan

Emmmmmm.. Bila saja lidah,minda atau benak kita teringatkan perkataan "Sahabat" pastinya perkara pertama yang terlintas di fikiran adalah kenangan lepas yang tidak akan kembali lagi. Tidak kiralah samada kenangan itu pahit ataupun manis.

Sebagai insan yang mempunyai perasaan,pastinya kita tidak mahu mengingatkan perkara yang menyakitkan hati atau yang meruntun perasaan. Tetapi sebaik mana pun kita cuba menutup ketat balang kenangan untuk tidak mahu mengingatinya namun "kenangan" itu tetap juga ingin menyinggah!!


Tidak kiralah apa jenis kenangan pun yang pastinya jika kenangan itu mengharukan kita berusaha untuk tidak mahu mengintainya.

Namun.. kita tetap tidak dapat lari dari mengingatinya! so cliche!!!!! Bagaimana?? Senang sahaja. Katakan kita mempunyai kawan yang sedang dalam dilema atau mempunyai masalah dengan teman lelaki.. Semakin kita dengar sob story yang di ceritakan,semakin kita rasa ianya seperti beliau sedang menceritakan semula cerita yang pernah kita alami satu ketika dahulu. Dejavu! Cuma watak dan nama dalam cerita tersebut telah di olah dengan cara yang berbeza.


Lagi lama kita mendengar cerita tersebut,semakin panas punggung di buatnya. Disebabkan kita telah mengalaminya terlebih dahulu,makanya kita menganggap bahawa masalah ini sangat mudah di selesaikan semudah yang telah kita tempuhi. Sedangkan hakikatnya kita menangani kisah sedih sendiri lagi teruk dari yang di alami oleh teman kita!!! Heheeheheh..

Sebagai seorang teman yang baik,kita akan cuba menyelesaikan masalah teman kita sebaik mungkin dengan meletakkan diri sendiri dalam watak sedih yang telah di ceritakan oleh teman kita. Seperti kata orang-orang tua, "Ibarat menarik rambut dalam tepung..Rambut tak putus,tepung tak berselerak". Setiap orang ada cara yang tersendiri dalam membantu meringankan beban teman. Namun ada juga yang mengambil kesempatan dengan agenda yang terselindung. Adakah anda bahagia melihatkan keruntuhan sesuatu perhubungan? Emmm.. Tepuk dada tanyalah iman..

Tidak kurang juga yang bertepuk tangan dalam senyap dengan musibah yang yang menimpa kita. Itu belum kira tak menang tangan melayan orang yang mengata belakang kita. Gamaknya kenyang tembolok mereka dapat makan daging saudara sendiri!!!

Ya,itu adalah harga sebuah hakikat yang tidak akan berubah sampai bila-bila masa pun. Cuma apa yang mampu kita buat adalah menadah tanang dengan ikhlas agar suatu hari nanti Allah membuka hati mereka agar berasa lebih sensitif dengan dugaan yang di alami oleh teman-teman yang di timp dugaan dan musibah sebagai ujian dari yang di atas.

Apa yang pasti,dunia ini bulat dan bukannya segi empat,Jadi hari ini hari kita.. esok hari tersebut tetap akan singgah dalam hidup kalian yang suka mentertawakan nasib malang orang lain.. Allah Maha Adil..



No comments:

Post a Comment