Sunday, January 23, 2011

TakdirMu Sungguh Indah 10

Sudah tiada cinta di hati ini..Jangan aku dipersalahkan kerana aku telah melakukan segalanya demi kasih sayang.Namun usahaku di campak sesuka hatimu..Luka ini tidak bisa pulih.Hanya DIA yang lebih mengetahui...


"Jadinya mak,bukan semuanya salah Liza.Memang Liza bukanlah isteri solehah tapi sekurang-kurangnya

Liza dah berusaha untuk menyelamatkan rumahtangga kami.Tapi nampaknya masalah ini tidak dapat diselamatkan lagi.Bila mak buat tuduhan melulu,sedih hati ni.Bukan Liza yang curang".Liza mengumpulkan semangat membalas kata-kata ibunya yang menuduh Liza tidak pandai menjaga rumahtangga yang belum pun masuk 3 tahun.

Puan Miskiah menyeka airmata yang mula bergenang di tubir mata.Esakan kecil mengiringi deraian airmata ibu tua itu.Liza sayu melihatkan kesedihan ibunya.Ibu mana yang tidak sedih apabila anaknya diperlakukan seperti itu? wanita mana yang inginkan perceraian?


Walaupun perkahwinan ini bukan di bina atas dasar cinta sepertimana suami isteri yang lain,namun Liza cuba membina rasa cinta yang tulus ikhlas demi sebuah perkahwinan dan demi anak.Rasa cinta,kasih dan sayang dipupuk sedikit demi sedikit.


Mengapa Liza masih meneruskan juga perkahwinan walaupun bukan atas dasar cinta? Ini semua gara-gara sikap Rizal yang keras kepala dan sanggup melakukan apa saja jika kehendaknya tidak di penuhi.Oleh Kerana tidak mahu di persalahkan jika perkara tidak baik berlaku kepada Rizal,maka perkahwinan mereka tetap di teruskan!


"Kalau sudah macam tu ceritanya,kau buatlah apa yang patut.Mak rasa nak nasihatkan pun dah tak guna.Cuma mak harap Rizal bertanggungjawab terhadap kebajikan anak-anak dia.Patutlah masa Rizal datang tengok Ammirul,mak nampak seorang perempuan cina duduk dlam kereta." Tutur ibunya mengeleng kepala.


"Biarlah mak.Apa pun yang dia buat,Liza dah tak nk ambil tahu lagi.Sekarang ni..yang memeningkan kepala ialah duit.Rizal cakap dia tak ada duit buat operation bulan depan." Matanya leka memerhatikan Ammirul yang sedang leka bermain kereta sambil membuat mimik bunyi kereta lumba.


Masa kian berlalu.. Hanya tinggal lagi 2 minggu untuk Liza menghadirkan diri ke HUKM untuk melakukan pembedahan. Cuti pun sudah di pohon,segala perkara yang berkaitan dengan kelahiran telah selesai di uruskan.


Dia telah sampai ke tempat kerja awal dan bersarapan di food court tingkat 4 seperti biasanya.Ketika sedang menunggu teman-teman yang lain untuk membuka butik,Liza merasakan perutnya memulas-mulas.Bergegas Liza ke tandas.namun itu tiada kena mengena dengan niat untuk membuang hajat.


Arrrgh... kenapa ni? sakit macam nak membuang tapi tak pula nak membuang walaupun dah ke tandas...


Dengan dahi yang berpeluh,Liza mendapatkan temannya yang sudah bersedia untuk membuka pintu butik.


"Liza,are you okey? yo look pale." tanya Hayley sambil melangkah masuk ke dalam butik.


"I'm not to sure myself.my stomach in pain,when i want to pastmotion..there's nothing!" keluh Liza


"Nak beranak kot!" Gurau Hayley lagi.


"Another 2 weeks lagi daaaa.." balas Liza yang takut dengan kemungkinan bersalin awal dari tarikh yang sebenarnya.


Selesai menyusun barang-barang peragaan,Liza memberitahu Hayley yang dia ingin mengambil waktu rehat pada pukul satu.Semuanya semata-mata ingin membeli makanan kegemarannya di jalan Imbi belakang Starhill. Nasi putih bersama ayam masak kicap special!


Siti telah pun menunggu betul-betul di perhentian bas berhadapan dengan Starhill.


"Mak buyung! cepat sikit jalan tu.." Senggih Siti yang bergegas mendapatkan Liza yang kian sarat namun tetap ingin berjalan semata-mata untuk mendapatkan makanan kegemarannya.


"Siti,aku rasa tak sedap hati and tak sedap badanlah.Perut aku dari pagi tadi asyik memulas macam nak berak.Tapi bila ke toilet apa pun tak ada! tak akanlah aku dah nak beranak kot." Ujar Liza yang kian resah dengan situasi yang sedang dia lalui.


Siti menjungkitkan keningnya..


"Aku rasa mungkin kau dah tiba masa nak beranak la..Kau jangan beranak kat tengah jalan sudah!" Suara Siti berbunyi cemas.


"Alah..Kau jangan merepek boleh tak? Aku nak cepat tapau makanan kegemaran aku ni" Bebel Liza menepis tanggapan yang mengusarkan hatinya.Kaki di hayun pantas menuju ke jalan Imbi.


Sampai sahaja kebutik,Liza menjadi lelah dan sakit perutnya kian terasa setiap 10minit.Liza dapat merasakan cecair yang kepanasan keluar di bahagian ari-arinya.


Namun Liza mengambil sikap sambil lewa dengan apa yang dia rasakan.Di buang perasaan takut menghadapi kelahiran di saat ini.Liza tidak bersedia untuk beranak di saat bapa pada anak ini tiada di sisi.Bukan kerana mengharapkan kehadiran Rizal,tetapi lebih kepada inginkan seseorang untuk berada berdekatannya ketika kelahiran. Ibuny tak mungkin akan hadir kerana menjaga anak orang yang dititipkan kerumah ibunya.


"Niki,since after lunch aku tengok muka kau pucat and kau asyik menekan-nekan perut.Kau dah nak beranak ni.." Hayley menyuarakan kebimbangannya terhadap kondisi LIza.


"Hayley! I can't move right now! I'm totally in pain!" Raung Liza yang sedang kesakitan.


  I always look to YOU..YOU the only one and only i look upon when i'm down..Thank you for all the test that make me even stronger than yesterday..YOU only test you servant accordingly... ;)

No comments:

Post a Comment