Sunday, January 23, 2011

TakdirMu Sungguh Indah 8


Liza menghempaskan punggungnya di bibir tilam sejurus saja selesai membersihkan tubuhnya.Kepenatan di tempat kerja amat terasa di waktu malam. Fikiran Liza sangat serabut sehingga dirasakan akalnya tidak mampu berfikiran waras!

Ya Allah,mengapa besar benar ujianMu terhadap hambaMu yang terlalu jahil ini? Sudah masuk minggu kedua semenjak kali terakhir aku bertemu suamiku.Hidup atau matikah dia? Kandungan aku sudah menjangkau 8bulan,namun satu sen pun aku tidak simpan apatah lagi menyediakan persiapan menyambut kelahiran anak kedua aku ini..Bisik hati Liza sambil mengusap perutnya yang semakin membonjol sederhana besarnya.Walaupun kelazimannya diusia kandungan sebegini,perut nya sepatutnya lebih besar dari yang dialami Liza.

Arrrghh...! Mungkin inilah natijah yang harus Liza telan kerana kesalahan adalah berpunca dari Liza. Tabiat merokok Liza semakin menjadi-jadi semenjak perkahwinannya di landa badai ketika kandungannya mencecah usia 5bulan. Liza bukan tidak pernah berhenti merokok,tetapi akal serabut membuatkan akal nya tidak dapat memberi isyarat yang sepatutnya di fikiran seorang ibu yang mengandung!


Ya! Aku tahu yang aku tidak sepatutnya bersikap mementingkan diri sendiri,tanpa bertimbangrasa ke atas satu nyawa yang bergantung hidup pada aku! Tapi aku buntu! Buntu dalam mencari jalan keluar dari kemelut yang kian melilit pemikiran dan jiwa aku! Selera makan pun turut hilang..Berat badan serta berat kandungan benar-benar adalah yang tidak sepatutnya aku miliki bagi ibu yang bakal menyambut kehadiran orang baru..Keluh hati Liza yang semakin tenggelam didalam dunia khayalan bersalut rasa bersalah yang tidak bertepi terhadap anak didalam kandungannya itu.


"Mami benar-benar bersalah sayang,Mami buntu! Mami tidak tahu jalan mana yang terbaik untuk mami pilih.Mami masih sayangkan rumahtangga dan keluarga kita.Tapi hati mami tidak dapat memaafkan apa yang telah dilakukan oleh abah kamu.Hati mami kuat mengatakan yang abah telah terlalu jauh dari kita dan telah terlalu jauh dari jalan yang diredai Allah." Tutur Liza pada bayi di dalam kandungannya seolah-olah bayi itu mengerti apa yang dilalui Liza.


Dari hanya berkata-kata,mata Liza semakin berkaca.Di tahan iarmata agar tidak tumpah namun gagal.Dari esakkan kecil,menjadi kuat.Liza terus menangis tanpa menghiraukan keadaan sekeliling.Terhenggut-henggut bahu Liza melayan perasaannya.


Tanpa disedari,si kecil Ammirul telah berdiri di mika pintu biliknya.


"Mami,kenapa mami nangis? Mami ingatkan abah macam Eyul ingat kat abah ye?"Soal anak kecil itu sambil mengusap mata serta pipi Liza yang berhamburan dengan airmata syahdunya.Pilu!


Liza seperti baru tersedar dari dunia lamunannya..Digenggam jejari Ammirul erat-erat seperti tidak mahu di lepaskan.Di kucup jejari mungil Ammirul sebagai tanda kasih dan sayang yang tidak bertepi.


Ammirul tidak tahu apa yang terbuku didalam hati mami sayang..Ammirul terlalu kecil untuk memahaminya..Bisik hati Liza sambil mengelus rambut lebat lagi kerinting anaknya itu.


"Okey,Eyul keluar dulu ye..Mami nak pakai baju dulu.Lepas Eyul habis tengok pokeamon,Mami bacakan buku kat dalam bilik Eyul sebelum tidur okey?" Tegas Liza sambil menunjukkan isyrat okey dengan jarinya.


Ammirul hanya menggangukkan kepalanya dengan botol susu tergantung di mulut.Liza tertawa kecil.


Sedang Liza asyik membacakan buku buat Ammirul,tiba-tiba Liza terdengar manga pintu dibuka dari luar.Dada Liza berdegup pantas segera Liza dan Ammirul saling berpelukan.Kedua beranak tersebut hanya mematikan diri tanpa ada keberanian untuk meninjau ke ruang tamu.


"Eyul! Eyul! Abah dah balik!" Jerit satu suara yang sangat masing-masing kenali.Bingkas Ammirul mendapatkan suara yang terlalu di rinduinya. Walaupun Liza turut merindui suara itu,namun ego dan kemarahan hati membataskan diri dari mendekati lelaki itu.


Kenapa engkau pulang jika sekadar menganggap ini sebagai rumah tumpangan? Dan setelah itu,engkau menghilangkan diri semula? Hari ini,aku mahukan jawapan pasti tentang rumahtangga yang seaka-akan tidak dapat di selamatkan lagi. Aku tidak mahu terkapai-kapai seolah-olah diri ini tak ubah seperti tunggul! Hati ini sudah tidak mampu untuk terus mendengar cerita-cerita hina tentang Rizal dan Winnie lagi! Bentak hati Liza yang kelihatan marah dan perasaan itu tidak dapat di bendung lagi.


Setelah hampir setengah jam Liza membiarkan Ammirul di ulit oleh Rizal,Segera dia memanggil anak itu untuk menyambung tidurnya yang terganggu dengan kehadiran Rizal sebentar tadi.Anak itu akur dengan permintaan ibunya dan berbaring di atas tilam yang bersarung dengan cadar dari karakter kartun kegemarannya "Thomas and friends".


Ammirul kelihatan lena dan tidur dengan senyunman terukir dibibir walaupun putin susunya hampir jatuh dari bibir mungilnya..Seraya itu,Rizal melangkah ke dalam bilik anaknya dan merenung wajah Ammirul serta wajah Liza yang terpandangkan wajah suaminya.Liza memberikan isyarat agar Rizal mendekatinya.Perlahan saja suara Liza kerana dia tidak mahu mengganggu lena anaknya.Lagipun,Liza tidak mahu menaikkan kemarahan Rizal yang terlalu panas baran.Silap langkah Liza akan menjadi mangsa seperti biasa yang telah di laluinya dulu.


"Rizal,i nak tanya you something and i want an honest answer from you." Bisik Liza perlahan sambil mengalihkan Ammirul yang terlena di pangkuannya.Liza menjarakkan dirinya dari Ammirul agar tidurnya nyenyak.


"Apa yang you nak tanya?" Acuh tak acuh suara Rizal bertanya sambil mata dan jarinya tertumpu pada telefon gengganm yang sedari tadi menjadi mainan Rizal.


Hati Liza berdoa sebanyak mungkin agar soalannya nanti tidak menjadi penyebab baran Rizal bangkit.Hati Liza tatkala itu sangat kecut.Tetapi di kuatkan semangatnya kerana Liza ingin merungkai pintalan yang semakin hari semakin meregut ketenteraman hidupnya secara zahir dan batin.


"Emmm..Betul atau tidak yang you mempunyai hubungan dengan Winnie? I bertanya kerana i dah tak sanggup mendengar umpatan orang pasal you.Hati i sakit.And i think that i don't deserve this sort of thing from you nor anyone." Nerhati-hati Liza menuturkan kata-katanya.


Bagaikan sahutan halilintar Rizal bertempik kuat..


"I mana ada hubungan apa-apa dengan Winnie! She just my friend! Yang you nak percaya dengan cakap-cakap orang kenapa? U nak kena tampar ke???!!!"


"I cuma bertanya.Janganlah you jerit-jerit,Ammirulkan tidur.." Balas Liza yang masih bernada rendah kerana tidak guna Liza meninggikan suara kerana Liza tahu akubat yang akan diterimanya jika Liza melakukan yang sebaliknya.


"Boleh tak you jangan tanya soalan bodoh??? Buat yang pertama dan terakhir kalinya..I DENGAN WINNIE TIDAK ADA APA-APA H-U-B-U-N-G-G-A-N! FAHAM TAAAKK???!" Jerit Rizal yang sudah mula menggila..


"Okey,kalau betul you tidak ada hubungan,kenapa ada orang nampak you dekat Hotel First World di Genting? Rizal,you and me bukan baru dalam dunia retail.Semua orang kenal you and me." Balas Liza yang semakin berani tanpa memperdulikan natijah yang bakal menantinya. Secara tiba-tiba Liza mendapat semangat untuk melawan kata-kata Rizal.


Dari muka pintu,Rizal meluru lalu memberikan satu tamparan kuat ke pipi cengkung Liza! Ini membuatkan wajah Liza berpusing ke belakang. Sekaligus membangkitkan Ammirul dari lenanya.Anak yang terpisat-pisat itu terkejut melihatkan kejadian itu lalu memeluk pinggang dam menyembamkan wajah kecil itu ke dada ibunya yang sedang menahan kesakitan akibat tamparan kuat dan membuatkan mata Liza berpinar-pinar.


Liza dan anak itu menangis sambil berpelukkan antara satu sama lain..Rizal terus menggila.Dicapainya frying pan yang telah dipatahkannya dan menujah pemegang yang telah patah itu ke muka Liza.Namun Rizal tidak meneruskan niatnya kerana Ammirul merayu pada ayahnya.


"ABAH! JANGAN! KASIHAN MAMI!"


Rizal tidak memperdulikan rayuan Ammirul.Disentap tangan Liza agar wanita itu berdiri untuk di bawa ke bilik kelamin mereka. Liza berjalan dalam keadaan terhoyong-hayang dan secara tiba-tiba Liza terjatuh ke atas lantai.Liza menepis pegangan tangan Rizal yang mencengkam kuat pergelangan tangan Liza.Rizal melepaskan tangan Liza.Liza cuba memasuki bilik anaknya,namun dengan pantas Rizal menyentap rambut Liza yang masih terduduk di atas lantai lalu diheret ibu muda itu dari bilik Ammirul ke bilik kelamin mereka!


Rambut Liza bertaburan di atas lantai bilik mereka. Peritnya tidak terkata! Ammirul segera berlari mendapatkan ibunya yang menahan kesakitan akibat tamparan yang kuat beserta kesakitan akibat di heret dengan ditarik rambutnya.Kegilaan Rizal semakin menjadi-jadi sementelah Liza tidak mampu dan tidak ingin melawan kerana mengenangkan kandungannya.Jika Liza ingin berlari keluar,memang masa tidak akan berpihak padanya.Kerana pintu pagar telah berkunci dari luar.Dan bagaimana pula dengan Ammirul??



Rizal menolak Liza ke atas tilam.Liza tidak mampu dan tidak mahu merayu agar Rizal menghentikan perbuatan kejamnya itu.Kerana Liza tahu bahawa itu akan hanya menaikkan api kemarahan Rizal yang sedang mengila.Ammirul terus memeluk ibunya yang terbaring lesu di atas tilam.


Rizal yang semakin kemarahan kerana pertanyaannya tidak dijawap oleh Liza..


"U NAK TANYA LAGI SOALAN BODOH KE?????? INI PENGAJARAN UNTUK YOU YANG SIBUk-SIBUK NAK TANYA PADA PERKARA YANG I CAKaP I TAK BUAT!!!!"


Dengan pantas Rizal membuka cangkuk tali pinggangnya dan di tarik keluar dari seluar jeansnya.Tanpa belas kasihan,Rizal melibas kepala tali pinggangnya ke badan Liza yang mengereng sambil memeluk erat Ammirul.


Ya Allah! Sakitnya!!!!! Astaghfirullahalazim... Raung Liza tanpa suara yang mampu keluar dari anak tekak.



WE'RE NEVER MEANT TO BE TOGETHER BUT YOU WOULDN'T LISTEN WHEN I TOLD YOU SO!


But thank you for the beautiful gifts given to me..(My angels)

No comments:

Post a Comment