Sunday, January 23, 2011

TakdirMu Sungguh Indah 6

"Truut..Truut.." Bunyi pesanan ringkas pada telefon genggam Liza.

Dengan rasa malas Liza menekan punat untuk membaca sms.


"Mi,malam ni you what shift? Kalau awal, i nak singgah rumah emak and teman you ambil Ammirul.So,you jangan balik lambat okey?" Ringkas saja pesanan dari Rizal.


Mimpi apa orang tua ni nak jemput Ammirul? Dahlah lama tak muncul,tiba-tiba je..Gerutu hati Liza yang sedikit termengah-mengah memandangkan kandungannya yang sudah masuk 7 bulan.Rizal pula sudah genap 2 bulan menghilangkan diri tanpa khabar berita.Apatah lagi nafkah zahir dan batin!


"Arrrrggghhhhhh!"


Pesanan ringkas Rizal di biarkan tanpansebarang jawapan.Tak kuasa aku nak layan!.


"Okey Celina,Hayley bye! See both of you tomorrow.Same time and pace!" Gelak Liza sambil melambaikan tangan pada teman-teman satu tempat kerja.


"Mak buyung! jalan elok-elok,kalau jatuh bangun sendiri! Pesan Hayley yang sempat memberikan pesanan penaja sebelum memasuki perut kereta proton Iswara yang dipandu oleh suaminya.


"Chooooi! Touch wood!" Jerit Liza seraya berkata


"Bangang betul statement engkau Hayley oi..."


Hari ini,Liza merasakan perjalanan pulang menjadi satu acara yang merungsingkan hati.Jika benar Rizal akan menemaninya mengambil Ammirul yang di letakkan di bawah pengawasan ibunya Liza tidak tahu apakah reaksinya.


I hate you Rizal! Jerit hati kecilnya yang semakin tenggelam dek api kemarahan dan di sulami kerinduan yang mencengkam sanubarinya.


Setelah penat berdiri di dalam perut LRT,Liza terpaksa pula berjalan kaki sejauh 2 KM untuk sampai ke rymah ibunya.Semakin dekat untuk sampai ke rumah semakin perlahan langkah kakinya yang tidak pasti apakah reaksinya terhadap suami yang amat dirinduinya selama 2 bulan ini.


"Emmmmm..." Keluhnya dalam.


Sebaik sahaja Liza menolak pintu pagar rumah ibinya,Liza terdengar suara riang anaknya si Ammirul berlarian mendapatkannya yang kepenatan berjalan kaki sambil berteriak kegembiraan yang terdengar di suaranya.


"Mami!Mami! abah dah balik.Abah cakap hari ni abah balik rumah hantar mami,Eyul dengan baby dalam perut tu" Tingkah Ammirul bernada girang.Tangan mungil itu memimpin Liza masuk ke rumah dan mengarahkan ibunya duduk di sofa.


Ammirul berlari anak bagi mendapatkan ayahnya sambil menunjukkan baju kartun kegemarannya Pokeamon.


"Abah,cantik tak baju Eyul? Mami yang belikan untuk Eyul dekat pasar malam hari tu.Eyul yang pilih tau!"


"Cantik! Nanti balik rumah,abah pasangkan cd kartun Pokeamon ye.." Balas Rizal sambil mengusap dan memeluk anak kesayangannya itu.Di ciumnya pipi anak itu bertalu-talu.


Liza cepat-cepat mengalihkan pandangannya ke arah televisyen yang langsung tidak menarik minatnya untuk menonton isi kandungan cerita tersebut.Kerana sesungguhnya akal dan hatinya rasa tersayat dengan adegan yang mengusik hati.Ammirul membalas ciuman ayahnya dengan mencium pipi ayahnya bertubi-tubi.Benar-benar anak itu merindui ayahnya!


Sebaik sahaja Liza membasahkan tekaknya dengan segelas air suam,Liza mengesa anaknya memakai selipar untuk pulang ke rumah sewanya yang terletak kira-kira 1 KM dari rumah ibunya.


"Mak,Liza balik dulu ye.." Ujar Liza setelah memberikan salam pada ibunya.


"Mami,kenapa mami jalan jauh-jauh ni? Bagi Eyul tangan mami tu.Abah pegang tangan Eyul sebelah kiri,Mami pula pegang tangan Eyul sebelah kanan.Lepas tu Eyul angkat kaki, mami dengan abah tarik tangan Eyul tinggi-tinggi ye.." Pinta Ammirul dengan kegirangan yang sangat jelas pada wajah mungilnya yang lebih dari hari-hari biasa.


"Okey!" Serentak di sahut kedua ibubapanya.


Sebaik sahaja sampai di rumah,


"Abah,malam ni Eyul nak tidur dengan mami dan abah ye?" Pohon Ammirul sambil mengenggam kedua tapak tangan yang di tekapkan ke dadanya merayu.


Soalan Ammirul tidak diendahkan oleh Rizal.Pantas dia mengalihkan topik ke cerita lain.


"Abah pasangkan kartun Pokeamon Eyul kat komputer ye.."


"Rizal,you nak keluar balik ke? You tahukan yang Ammirul rindu sangat kat you.Kenapa you buat kami macam ni? Selama 2 bulan you tak balik,i dengan Ammirul dah mula adjust our life without you.Sekarang you hilang lagi and only god knows bila pula you nak balik!" Bentak Liza dengan nada yang di perlahankan agar tidak di dengari Ammirul.


Tiada jawapan yang keluar dari mulut Rizal melainkan keluhan.Telefon genggamnya berbunyi.Dengan pantas di jawap oleh Rizal.


"Okey,sekejap lagi i sampai rumah you.I tengah pasangkan cd untuk my son.Okey,okey..sekejap lagi ye.." Balas Rizal lembut terhadap pemanggil di hujung corong telefon.


"That woman? I knew it.Like i told both of you earlier,let me go after i give birth of my second son.And don't worry i won't disturb anyone of you" tegur Liza yang semakin mual dengan lakonan dua orang yang pernah hadir sebagai kawan dan suami.


Rizal mendengus kasar seraya melemparkan jelingan yang seakan-akan mengancam Liza yang tahu akan sikap panas baran Rizal.


"You jangan mulakan..We'll discuss it later.When? I'm not to sure of it myself!"


Ammirul berjalan ke ruang tamu dikala Rizal sedang mengikat tali kasut sportnya..


"Abah,abah nak pergi mana? Abah nak keluar tinggalkan Eyul dengan mami ye..Nanti Eyul mesti rindu dekat abah.Tiap-tiap malam Eyul selalu bangun sebab rindu kat abah.Bila Eyul nangis,mami pun nangis sama.Sebab tu Eyul masuk hospital hari tu.Abah janganlah keluar.Nanti Eyul nak tidur dengan siapa?" Rayu Ammirul pada ayahnya yang sudah pun berdiri di muka pintu.Pantas sahaja Rizal menghempas daun pintu kuat.


Tangisan Ammirul sudah mula memenuhi ruang tamu dan menambah kacau jiwa Liza..



For you my sons..I won't stop climbing to see you both success in your life! Whatever the result is..Mami will be proud of the both of you!!! ;p


Love,

Mami

No comments:

Post a Comment