Sunday, January 23, 2011

TakdirMu Sungguh Manis 3

Puan,Emmm..Ammirul Saya dapati menghidapi pnuemonia iaitu paru-paru berair. Terdapat lendir yang menyukarkan untuk dia bernafas. Dan apabila dia bernafas ianya akan mengeluarkan bunyi. Itu juga di sumbangkan oleh faktor saluran pernafasan yang sempit". Terang Doktor Farid yang berusia lewat 20an. Doktor pelatih!

"I'm totally clueless in these disease,can u explain it in a simple term?" Soal Liza yang kelihatan hilang punca dalam hal perubatan. Selain itu,Liza sangat keliru dengan segala-galanya sementelah pandangannya hanya tertuju pada Ammirul yang masih terbaring lemah di katil rawatan di salah satu di antara beberapa bilik rawatan yang terdapat di bilik rawatan peringkat pertama HUKM.


"Paru-paru anak u telah dijangkiti virus. Itulah punca paru-parunya berair dan menyempitkan saluran pernafasan dan menyukarkan untuk dia bernafas.Seain itu,i nak tanya..Ada tak ahli keluarga u menghidap asma? Soal Doktor Farid yang tangkas menyiapkan kad laporan yang tertera nama Ammirul Luqman Shah.


"Yes.Ada,both sides of the family.Does this have connection with his pnuemonia?"


"Yes.Ada connection. That means he need to use the inhaler to ease the breathing difficulty everytime he get the asthma attack. Since your son is below 3 year old,u kena ambil kelas latihan bagaimana mengunakan inhaler untuk anak you." Ujar Doktor Farid panjang lebar


Inhaler? Kelas? Than what about my job? Soal hatinya bertubi-tubi. Liza hanya mampu menganggukkan kepalanya pada setiap ayat yang disusun oleh Doktor Farid.Tampak jelas pada riak wajahnya seolah-olah Liza masih tidak mahu mempercayai dengan apa yang di dengari oleh anak telinganya.


"Why?Why him?He's so little to take all this nonsense! his to fragile..God,can you let me take his place.Let my boy be happy and healthy like he use to be..please.." Doa Liza di dalam hatinya yang gundah gulana. Di seka airmata yang teramat murah tatkala ini.


"Kita terpaksa tahan anak u pada hari ini disebabkan keadaannya yang tak mengizinkan dan memandangkan rawatan di HUKM serba serbi lengkap dan pihak hospital boleh memberikan rawatan kecemasan sekiranya apa-apa berlaku" terang Doktor Farid lagi sambil membetulkan letak duduk penutup gas nabulizer di letakkan diantara hidung dan mulut Ammirul.


Kelihatan dada Ammirul yang tadinya berombak kencang semakin kian stabil. Sesekali terdengar bunyi nafas yang seakan-akan lembu yang megeroh sewaktu disembelih...


"Is it A MUST to let him stay in the hospital? No possibility for me to care from the house? How long?" Kerisauan jelas terbayang dari setiap lontaran soalan yang mengambarkan kerisauan yang melampau dari hati Liza.


"Let me be honest with u. Anak u MESTI di tahan memandangkan pernafasannya masih belum stabil lagi. Bila-bila masa sahaja dia akan sesak nafas yang boleh meragut nyawanya. I pasti u tak nak perkara itu berlaku right?" Nada Doktor Farid sedikit mengendur berbanding awalnya kerana Doktor Farid amat memahami perasaan seorang ibu yang melahirkan.


"errmmmm.."


Liza mengiringi Ammirul yang diletakkan di wad rawatan kanak-kanak HUKM. Keadaan Ammirul masih sama. Terlantar dengan mata terpejam lena. Cuma pernafasannya semakin reda dari ombak sesak awal tadi. Segera Liza menelefon pengurus di tempat kerjanya dan menerangkan situasi yang baru dihadapi sebentar tadi. Liza di beri pelepasan tugas untuk tempoh 2 hari.


"Rizal,i need u to come and take care of Ammirul in HUKM. Ammirul kena pnuemonia and sesak nafas. Not that i'm so desperate to seek your help but Ammirul need his father at time like these." Tutur Liza antara suka atau tidak untuk bercakap dengan bekas suami yang semakin hari semakin jauh dari 2 orang anaknya. Ikutkan hati tak ingin langsung dia bercakap tetapi memikirkan ini adalah hal kecemasan Liza tiada pilihan.


"I can't make it la..I'm so bussy!"


"What do you mean bussy? U are jobless! Because of that i need you to look after him for at least one day. He misses u so much. He become like these because of u! He waited every night till 2am everyday by thinking his dad is coming home!" Jawap Liza dengan nada separuh menjerit di perkarangan pintu masuk HUKM. Airmata menitis lagi.. Sesekali Liza mengelap peluh yang merenik di dahinya. Dengusan dilepaskan seraya menekan punat Off.




Thank you Ammirul and Daniel for the strength u both lent to me! u both always there when others turn their face away arrogantly! ;p

No comments:

Post a Comment