Sunday, January 23, 2011

TakdirMu Sungguh Indah 5

Jam sudah menunjukkan hampir ke pukul 2 tengahari.Kebetulan hari ini iaitu hari Selasa Liza bercuti dan telah pun berjanji untuk makan tengahari bersama teman baiknya Siti Noreha yang bekerja di salah satu butik terkemuka di Starhill Bukit Bintang.

"Kau nak makan apa lunch ni? Nanti aku ajak makan kat mamak kau bagi aku macam-macam alasan!" Tanya Siti yang telah bersiap sedia untuk makan tengahari.


"Makcik! Aku bukannya tak suka makan kat mamak,tapi time mengandung ni tekak aku loya nak telan masakan mamak!" Bantah Liza yang meninggikan sedikit suara yang tidak berpuas hati dengan dakwaan Siti.


"Hah,cepat sikit jalan tu mak buyung.Habis tu kita nak makan kat mana ni?"


"Eemm..Tekak aku tiba-tiba teringin nak makan pan mee kat Sungai Wang la..Tapikan aku tak tahu kenapa hati terasa sangat berdebar-debar..Perasaan ni memang aku tak suka! Seolah-olah aku akan berhadapan dengan sesuatu yang aku tak suka.eeeeiii..Berdebar semacam!" Dakwa Liza sambil menunjukkan reaksi seram.


Siti tergelak kecil melihatkan reaksi mak buyung yang mengelabah semacam..


"Kau ni,ada-ada jelah!"


"Boleh tak jangan merepek yang bukan-bukan?Itu semua mainan perasaan kau otak kau sekarang ni dah 3 suku! Ni lah penangan hasil buatan orang." Balas Siti sambil menundingkan jari telunjuknya ke arah perut Liza yang sedang membusung 6bulan.


Siti Noreha adalah satu-satunya teman yang paling di sayangi dan dipercayai dengan sepenuh jiwa dan raga Liza.Dan hanya Siti yang amat memahami jiwa dan sikap seorang Liza.Terlalu memahami! Sehinggakan jika Liza menipu sekalipun,Siti akan dapat menghidunya walau sejauh mana pun Liza berada.


"No Siti,i can sense it. Semakin dekat kita dengan Sg.Wang,semakin laju debaran hati aku ni" Getus Liza menguatkan dakwaan hatinya.


Masing-masing memanjangkan langkah menuju ke tingkat empat Sg.Wang sementelah Siti hanya mempunyai masa hanya 1jam untuk waktu berehat. Liza pula bercuti dan keluar menemui Siti untuk menenangkan hati yang semakin hari semakin gundah!


Sesekali di dalam perjalanan,masing-masing disapa oleh teman-teman yang sama aliran pekerjaan.Kelihatan senyuman dan teguran mereka seakan-akan simpati yang dihulurkan buat Liza.


Persetankan! Aku tidak inginkan simpati kalian.Aku mampu hidup tanpa suami andaikata kami tiada jodoh.


Hati Liza terasa meluat dan jengkel dengan renungan mereka.Ini kerana hampir separuh dari teman-temannya mengetahui apa yang sedang berlaku. Kisahnya telah di jadikan satu drama di dalam dunia retail!


Sebaik sahaja Siti dan Liza keluar dari perut lif,Liza pantas melangkah hingga hampir berlanggar dengan pengunjung yang sedang menikmati makanan di ruang makan terbuka yang sempit di food court di tingkat empat.


Siti! cepatlah berjalan tu! Aku yang mengandung ke kau??! Aku dah tak sabar nak makan pan mee ni. Kecur air liur aku ah.."


"Wey! mak buyung! cubalah jangan gelojoh.Tak larinya pan mee kau tu! kau jangan cari pasal dekat sini.Tak pasal-pasal kau terberanak kat sini nanti.Dapat pula anak nama Mohd Sg.Wang! Hahahahaha.." Gurau Siti yang terkocoh-kocoh mengejar langkah besar Liza.


"Bodohnyalah statement kau tu! HA..HA..HA..Tak kelakar langsung!" Gelak Liza yang sengaja dibuat-buat bagi menutup debaran hati yang semakin kencang sebaik sahaja kakinya melangkah masuk ke food court tertutup di tingkat empat.


Dengan tidak di sangka, matanya terarah ke sepasang batang tubuh yang amat di kenalinya.Degupan jantungnya teramat laju hingga membuatkan Liza hampir sesak nafas. Airmata bertakung tanpa di pinta.


Ya Allah,Sesungguhnya Engkau maha mengetahui di atas segala sesuatu yang tidak di ketahui oleh hambaMu ini.Akhirnya Engkau bukakan hijab yang selama ini aku mendengarnya dari orang lain tentang suamiku. Kuatkanlah langkah kaki ini yang semakin longlai aku rasakan. Janganlah Engkau lemahkan tubuh ini di hadapan hambaMu yang sedang bergembira di atas kedukaan aku Ya Allah..Doa Liza di dalam hatinya.


Kelihatan insan yang bergelar suami kepada Liza leka bergelak ketawa dengan satu lagi insan yang amat di kenali.Selama ini,penafian demi penafian disumbatkan ke anak telinga Liza.Dan selama itulah Liza menelan segala penafian dari dua insan yang pernah menjadi kepercayaan Liza.Segala persoalan dan rayuan insan bernama Liza telah di makbulkan Allah


ALHAMDULILAH....!


Dengan nada teragak-agak Siti bertanya..


"Liza,kau nampak apa yang aku nampak? Itukan Rizal suami kau? dengan si wani? wa..wa.." Teka Siti sambil mengaru kepala cuba mengingatkan nama perempuan yang duduk bersama Rizal.


"Winnie Lau How Fung" airmata tertumpah tanpa dapat di empung lagi. Cepat-cepat Liza mengelap airmata di pipi mungilnya


"Jom,kita pergi makan kat tempat lain?" Cadang Siti yang tidak mahu melihat hati kawannya terguris lagi.Cepat-cepat ditariknya lengan Liza.


"TAK! Aku tetap mahu makan di sini.Lagipun dia orang dah sedar dengan kehadiran kita. Kau nak aku tunjukkan pada dia orang yang aku wanita yang lemah? Dan tak mampu menghadapi adegan ini? Tak mungkin Siti!" Bantah Liza yang sudah mulai terasa batang tubuhnya mengigil akibat menahan amarah yang teramat sangat.


Liza tahu yang mereka telah menyedari kehadiran Siti dan Liza. Tanpa rasa bersalah mereka kelihatan sedang bergembira menikmati makanan dengan hilaian tawa yang menghiris ulu hati Liza.


Sedarkah Rizal yang hari ini merupakan kali pertama Liz amelihatkan wajah suaminya setelah hampir sebulan tiada mendengar khabar berita?Langsung tiada sekelumit pun rasa ingin tahu keadaan isterinya yang sedang sarat mengandungkan anaknya?? Mana nilai perikemanusiaan seorang insan bernama suami??? Tahukah Rizal yang anak sulungnya Ammirul amat merindui pelukan manja ayahnya???


Ammirul adalah kesayangan Rizal dan Rizal adalah kesayangan Ammirul..Liza sangat bingung bagaimana seorang ayah yang penyayang sanggup melupakan dan melukakan hati insan-insan yang pernah bertakhta di hatinya????


Di suapkan makanan kegemaranya kedalam mulut perlahan-lahan sambil mindanya berputar pada kisah yang pernah terasa indah di jiwanya. Liza tidak mampu menyeka lagi airmata yang berjuraian jatuh ke pipi.


"How could you do this to us? To your own flesh and blood? What have we done to you to deserve this?" Getus hati Liza yang kelihatan bingung.


Di lap airmata di pipinya secara kasar. Siti menenangkan hati temannya yang tersayat pilu.


"Sabarlah Liza.Allah sentiasa bersama hamba-hambaNya yang bersabar dengan musibah yang menimpa. Ini semua ujian dari Allah.Orang yang di uji adalah orang yang di sayangi Allah.Kalau Allah tak uji,bermakna Allah akan membiarkan kita terus bergelumang dengan dosa. Jadi,kau kena bersabar dan kuatkan semangat demi untuk anak kau dan anak yang bakal lahir tidak lama lagi ni" Pujuk Siti yang kelihatan mengelap airmatanya.



"WHEN YOU TELL ME THAT YOU LOVE ME" (Diana Ross)


I dedicated this song to my two beautiful angels:


Ammirul Luqman Shah and Ammirul Daniel Shah

No comments:

Post a Comment