Sunday, January 23, 2011

TakdirMu Sungguh Indah 9

Wajah Rizal benar-benar berbeza.Kelihatan kemerah-merahan,sembab dan serinya..TIADA! Rizal mengelak dari dipandang oleh Liza.Sekejap-sekejap Rizal melarikan wajahnya dari pandangan LIza.

Ya Allah degup jantungku semakin berkencang kuat..Adakah telahan aku ini benar??? Andai benar,aku reda dengan ketentuanMu.Mungkin inilah jalan yang terbaik buat kami berdua juga yang terbaik buat anak-anak kami.Lagipun perkahwinan kami sudah berpintal hingga tidak mungkin dapat dirungkai.Jika dapat dirungkai pun,tak mungkin aku akan meneruskannya.


Selepas membersihkan diri,Rizal menjenguk Ammirul yang lena di bilik sebelah.Liza bersila di atas lantai dan membelakangkan Rizal yang sudah pun melabuhkan punggung ke atas kerusi plastik berdekatan akuarium di ruang tamu.


Posisi Liza tidak berubah.Ternyata Rizal amat memahami bahasa badan LIza.Itu tandanya Liza sangat marah dan membenci Rizal.Lebih-lebih lagi semua pesanan ringkasnya tidak pernah berbalas.


"Mi,you sihat?"Buka bicara Rizal dengan nada antara dengar dan tidak.


"As you can see now,i masih hidup and masih bernafas lagi." Perli Liza yang terasa mual untuk bercakap dengan Rizal.Semakin lama,perasaan benci semakin meluap-luap di hati Liza.


"Errmmm..." Balas Rizal yang dapat menghidu apa yang dirasakan Liza tatkala ini.Rizal tahu yang dia tidak boleh menyalahkan Liza.Kerana semuanya berpunca dari dirinya sendiri.Jalan keluar yang di cari akhirnya memakan diri sendiri.Pada mulanya,Rizal hanya suka-suka berkawan dengan Winnie,namun gadis itu akhirnya tersangkut dengn sikap Rizal yang sememangnya ringan tulang jika sesiapa pun meminta tolong.Kebaikannya di salah ertikan.


Ahhhh..! aku tak perduli pada apa pun penjelasan Rizal.Hati ni terlalu remuk! tak mungkin aku akan berpatah balik pada jalan nekad yang aku sendiri telah pilih...


You break my heart over and over again. Even though u promised me you wouldn't..it hurts me!

"Sekarang ni,i nak u jangan berdolak-dalih lagi dengan soalan i..I bagi you amaran,kali ni you pukul i lagi...I tak akan teragak-agak seret you ke muka pengadilan!" tegas Liza bernada amaran. Matanya hanya tertumpu ke dinding putih kosong.Nada suara Liza bergetar menahan sebak...


Rizal hanya mengganggukkan kepalanya..


"Rizal,i nak tau.. You 'minum' ke tadi?"


"No,i'm not." Ringkas sahaja jawapan Rizal yang hanya berseluar pendek tidak berbaju.Wajahnya menunduk memandang lantai sambil kakinya menguis-guis kosong.Nada suara Rizal benar-benar sebak...


"Rizal,you don't lie to me..I know you since we both 19.i tau baik buruk you like the back of my hand! You ingat i'm gonna buy it? Be honest with me Rizal.You know why i ask you this right? Jawapan you menjadi penentu pada ikatan perkahwinan kita.Kalau you menipu,maknanya kita akan hidup bergelumang dgn dosa! I tanya you sekali lagi,you minum atau tidak???" Soal Liza dengan nada yang bertambah tegas.Liza semakin meluat melihatkan Rizal yang seakan-akan berdolak-dalih dengan alasn yng di cipta!


Apa yang di tanya oleh Liza adalah kerana, Sebelum mereka melayarkan bahtera pada malam pertama Liza telah meletakkan syarat dengan Rizal meletakkan tangan kanannya keatas Al-Quran sebagai saksi sumpah Rizal..


"I bersumpah atas nama Allah jika i minum arak walau setitis dan jika i berzina dengan wanita lain selain isteri i maka jatuh talak satu" Sumpah itu di ucapkan sebanyak 3 kali.Haya Liza,Rizal,Al-Quran dan para malaikat yang menjadi saksi di dalam sumpah yang telah di lafazkan...


Kerana itulah mengapa Liza benar-benar ingin tahu agar dia dan Rizal tidak bergelumang dalam dosa ciptaan sendiri..


Tiba-tiba suasana pada dinihari ini menjadi sunyi sepi yang seakan-akan malaikat lalu. Dengusan dan keluh panjang Rizal memecah suasana.


"Ya,i minum tadi" Jawap Rizal antara dengar tak dengar.


"Second question, you dah intercourse dengan that bitch??? Getaran pada suara Liza semakin terasa.Di seka airmata agar tidak tumpah.Namun airmata tetap juga mengalir deras...


"Yes i did.But...but..She can't compete with you.You still the best! while she's like a log!" Jawap Rizal tanpa ada perasaan bersalah,malu ataupun memikirkan perasaan Liza di kala ini...Sebaknya!


"You taukan apa akibat dari perbuatan you right? It means,you and me no longer husband and wife anymore.And basically i sekarang dalam edah perempuan mengandung dan sebaik sahaja anak ini lahir we gotta go mahkamah syariah and register our divorce." Tenang Liza menuturkan kata-katanya tanpa lagi rasa sebak yang di tahan.Hatinya berasa sangat lega dengan jawapan yang telah menentukan persoalan rumahtangga yang memeningkan kepalanya


"Tapi..lepas kita daftarkan penceraian, i nak kita rujuk balik eh.."


"Hahahaahahahahah!" Liza tergelak memanaskan suasana pagi yang tadinya sejuk.Rizal menjeling tajam pada Liza yang tergelak keras.


Kau jangan berangan aku akan berpatah balik sedangkan aku telah membulatkan hati untuk hidup sendiri dan membesarkan anak-anak aku dengan bantuan ahli keluarga aku! Gila... aku nak terima kau balik????!! tak ada beban batu di galas? Argh! tak mungkin!!!!


Tetapi kata-kata itu hanya bermain di akal mindanya sahaja.Gila aku nak luahkan?? tak pasal-pasal kena makan pelempang or tak pun dia akan merumitkan lagi proses memaklumkan perceraian kami...


  Hell yeah..I'm survivin bebeh.. ;p

"Rial,i lagi sebulan lagi dah nak bersalin.I langsung tak menyimpan duit langsung.So i need you to gimme some money for the operation.At least RM 1000 plus the baby stuffs i langsung tak beli lagi" jujur Liza yang agak seriau memikirkannya.


"i cuba usahakannya.Sekarang ni i masih mencari kerja semenjak i dah berhenti kerja kat KLCC."


You kena ingat Rizal,yang anak dah bertambah lagi satu.Tanggungjawab semakin bertambah,so you tak boleh sambil lewa dalam bab-bab finance!"


Hanya keluhan yang terdengar dari Rizal.Liza mengelengkan kepala kerana hidup bukanlah satu keluhan bahkan satu medan untuk terus berusaha selagi terdaya.. keluhan tidak akan mengubah hidup atau takdir.


Liza telah memikir terkehadapan dalam hal ini.Jadi awal-awal lagi Liza sudah memberitahu bahagian finance meminta bayaran gaji secara advance sebagai pernsediaan menghadapi kelahiran pada bila-bila masa pada bulan yang akan datang.Kerana Liza tahu yang Rizal tidak mampu menyediakan keperluan dalam masa yang semakin suntuk.Lebih-lebih lagi,Rizal tidak bekerja!


Nasib baik Liza ada menabung sedikit walaupun tak sebanyak mana.Selain beban mengenai kelahiran yang akan datang,Liza turut pening kepala memikirkan rumah yang di beli sudah hampir siap dalam masa 3 bulan lagi...Ah! mana aku nak cari duit???????!!!!


Semua ini terasa memberat di bahu Liza.Perceraian yang akan berlaku dan rumah Di Ukay Perdana yang semakin siap! Liza juga terpaksa memberitahu ibu dan ahli keluarga yang lain mengenai konflik rumahtangga yang menda jiwa.Pasti aku akan dileter oleh emak! Arrrrgggghhhhhhh...


Indeed! i'm wiser and much stronger from the day you let me go....But the day you let me go,is the joyous moment i ever felt! Thank you... ;p

No comments:

Post a Comment