Wednesday, May 9, 2012

Seindah Semalam M/S: 03 1213pm 26042012

  MUKASURAT TIGA


 kook.. kook.. koooooook!!!

    Ni siapa pula yang bela ayam kat blok ni? Boleh pula ternjerit terlolong dekat dengan bilik aku.. ish! Tensionnyeeeeeeeeeeeee.. Liza melepaskan nguapan besar seusai bangkit dari tidurnya. Dah serupa singa betina menguap seperti yang di tonton dalam Nat Geo. Jam dinding di bahagian ruang tamu yang kecil menunjukkan 6pagi.

    Liza terus mencapai kain batik buruk yang di buat sebagai tuala ke atas bahunya. Mata sepetnya melihat cik Kiah sedang sibuk membancuh tepung. Nak buat cekodok la gamaknya tu! Getus hati kecilnya. Nak bertanya,nanti terhambur pula air liur basi yang penuh di dalam mulut.. Dan tak pasal-pasal kena maki dah tu tentunya aku kena lap! Eeeeei..

    Dengan langkah lemah gemalai Liza menuju ke bilik mandi yang merangkap tandas. Diambilnya pencuci muka lalu di gonyoh segala daki dan bau hapak bantal busuk yang melekat pekat di kulit wajah yang subur dengan jerawat manis. Eeer.. manis ke? hahahah.. Gelaknya sendirian. Selesai mencuci wajah,Liza mencapai berus gigi dan ubat gigi lalu digosok pula gigi yang sememangnya cantik dan tersusun lurus. Seterusnya proses biasa iaitu aktiviti pembersihan badan yang sememangnya routine harian.

    Badan yang basah lencun di lap sehingga kering. Manakala dibahagian wajah,di lap sekuat hati bagi menghilangkan kegatalan jerawat yang entah bila akan hilang dan memiliki semula kulit mulus seperti zaman kanak-kanak. Ini semua pasal menginjak saja ke akil baligh,semuanya sudah tidak seperti dahulu. Uwaaaaaaaaaaaaaaa..!

    "Mak, sejak bila ada jiran yang bela ayam?" Soal Liza sambil mengorek hidungnya yang sudah pun di bersihkan semasa mandi tadi. Dah jadi tabiat manusia bila sesuatu itu menyedapkan, maka dengan selambanya kita akan buat perkara buruk itu di hadapan keluarga semdiri. Cuba buat depan boyfriend? Mahu kena tinggal!

    "Kau ni, mana ada jiran kita yang bela ayam. Bukan ke kita ni duduk kat flat DBKL.Tak pasal-pasal ada yang kena halau tak pun kena saman dengan DBKL" Jawap Cik Kiah yang merangkap ibu serta pengurus rumah sepenuh masa dengan panjang lebar. Nak kata Cik Kiah pernah bekerja dengan DBKL tak pula. Namun jawapannya lagak Pengarah besar DBKL.. Ish!

    Kooook..Koook..kooook!

    "Hah,cuba mak dengar betul-betul. Bukan ke tu bunyi ayam? "

    "Eeeemm... Bunyi ayam tu dari bilik kau. Cuba tengok kot-kot ayam tu terlepas dalam bilik?" Soal Cik Kiah dengan riak muka selamba. Dengan galaknya Cik Kiah menyumbatkan biji-biji cekodok ke dalam mulutnya. Uish.. cicah sambal sardin la pula!

    Aik.. Relax je orangtua ni. Ingatkan nak tolong sama tangkap ayam yang masuk dalam bilik aku! Sesekali Liza mengaru kepala yang sememangnya gatal dengan kelemumur yang membiak subur pada kulit kepalanya.

    Koook.. kook.. kook!

    Berbunyi lagi. Mananya aku nak solat.. Mananya dengan nak cari ayam pula! apalah nasib aku pagi ni.

    Liza mengagau mencari bunyi ayam yang bertalu-talu nyaring. Dapat ayam ni,aku sembelih buat ayam masak merah. Siap kau ayam oi!

    Dalam sibuk mencari bawah katil, celah-celah lipatan baju tiba-tiba bunyi kokokan ayam tersebut terdengar semakin nyaring dari bawah bantal busuknya yang memang sangat busuk dengan tompokan air liur basinya. Cilakak! bunyi alarm handphone aku rupanya! Bodoh-bodoh aku di bodohkan oleh Cik Kiah.. Lawak pagi sungguh! Yang aku pun boleh pula percaya dengan dakyah Cik Kiah siapa suruh. Duuuuuuuuuuuuuuh...

    Yang aku pun bodoh. Sendiri letak alarm bunyi ayam,sendiri tak ingat. Eeeemm.. macamana nak ingatnya pun.. Baru je tukar malam tadi kononnya nak merasa suasana kampung ketika waktu kecil.Nah! ambil kau!! Baru ada akai..

     Setelah sedar dari kebodohan diri sendiri,Liza dengan pantas memakai kain batik yang memang digunakan untuk bersolat. Selesai solat, Liza mengenakan sepasang jeans lusuh yang di perturunkan dari satu abang ke satu abang yang lain. Sekarang, seluar jeans lusuh yang kekuningan di bahagian peha kini menjadi miliknya. Tunggulah bila aku dah dapat gaji nanti, aku akan beli juga seluar jeans pertama hasil dari titik peluh aku sendiri.

    Cepat-cepat Liza mengeringkan rambut supaya kelemumur yang membiak tidak beranak pinak di atas kulit kepalanya. Lebih-lebih lagi dia memakai tudung yang mana rambut akan tertutup buat beberapa jam yang kadangkala mengakibatkan kulit kepalanya bertambah gatal. Baju t-shirt gedoboh abang sulungnya menjadi pilihan. Liza walaupun bertudung, tapi sifat kelakian sangat teserlah sementelah dia mempunyai 3 orang abang yang semuanya brutal-brutal belaka.

    Tidak pernah dalam sehari dia tidak bertengkar dan tak bertepuk tampar dengan salah seorang dari abangnya. Liza pantang di suruh membuat sesuatu perkara yang tak di sukai,pasti AK47 miliknya akan berbunyi. Tatatatatatataat!!!

    "Pukul berapa kau keluar nak pergi pejabat sekolah ambil keputusan SPM?"

    "Dalam pukul 8.30pagi ni orang keluarlah. Nak pergi pagi sangat pun tak guna. Nanti sampai sekolah pukul 9pagi juga. Jalan jamn lepas tu bersesak-sesak nak naik bas" Jawap Liza dengan nada agak kasar. Liza bukanlah seorang yang kasar,cuma nada pertuturannya tak ubah seperti budak lelaki. Mana taknya, dari kecil hingga menginjak remaja hanya budak lelaki yang menjadi rakan sepermainan mahu pun sepergaduhan. Kawan perempuan boleh di bilang dek jari.

    Di capainya sebiji cekodok bawang yang masih panas berasap lalu di belah tengah.. Kelihatan kepulan asap keluar semerbak menyucuk lubang hidungnya yang sengaja di kembang kempiskan tanda kebulur. Di cicahnya cekodok panas ke dalam piring sardin sambal yang sudah di panaskan oleh Cik Kiah. Digandingkan pula dengan nescafe susu sedap hasil airtangan Cik Kiah.. Fuuuuuh!

    Sedap wey! Nak? hahahahah.. tak dapaaaaaaaaaaaaat...

    "Habis tu.. Kau kerja ke tak hari ni?"

    "Kerja. Lepas makan tengahari orang masuk kerja" Jawap Liza sambil galak menyumbatkan cekodok yang ke lapan ke dalam mulut yang di ngaga luas. Buruk betul perangai Liza.

    "Kenapa tak minta cuti je. Bukan ke lagi senang? Tak payah nak ulang alik" Bidas Cik Kiah dengan mata tertumpu pada rancangan Malaysia Hari Ini yang entah apa topik yang di bebelkan.

    "Orang bukannya tak nak minta cuti,tapi bos orang tu bukan tentu moodnya. Nanti salah cakap kena pula dengan mood datang period dia, langsung tak dapat nak ambil result SPM. Lagi hampeh.. Pastu mahu taknya orang terbalikkan meja kat pejabat tu" Jawap Liza panjang lebar dalam satu nafas. Fuuuh!

    "Eeeeemmm... Buatlah perangai Power Rangers kau kat pejabat tu, Mahunya nanti kau kena hentak dengan bos kau tu" Ngomel Cik Kiah panjang lebar.

    Ish,makin aku layan Cik Kiah makin panjang lebar aku kena sediakan kertas perbahasan. Dah tentunya aku menang. Tapi kalau menang pun bukannya dapat hadiah. Paling habis pun cuma dapat makan free hasil masakan Cik Kiah.

    "Kau rasa kau lulus ke?" Tu ia soalan cepu emas Cik Kiah.

    "Ala,lulus ke.. gagal ke.. tak jadi isu. Tapi orang yakin lulus. Paling busuk pun pangkat dua. Kalau lulus pun belum tentu orang nak sambung belajar. Abah bukannya ada duit. Nak minta biasiswa,macam-macam soal jawap dengan soalan yang entah apa-apa"

    "Kaukan boleh bekerja sambil belajar? Kata nak jadi pereka fesyen?' Balas Cik Kiah dengan nada suara di tinggikan.

    "Memanglah orang nak jadi pereka fesyen yang konon-kononnya terkenal di dunia. Tapi mak ingat belanjanya murah? satu semester lebih kurang RM5000! tu bukan sikit-sikit anak mak oi..!"

    "Eeeemm.. Kau cubalah apply biasiswa. Mana tahu kau dapat" Cadang Cik Kiah penuh semangat.

    "Bukannya tak nak apply,tapi tak larat nak berhutang. Lepas tu terkial-kial nak membayar sampai ke tua" Bidas Liza dengan nada suara yang merendah. Kerana dia tahu dia tidak akan dapat mengapai bintang di langit yang di umpamakan sebagai cita-cita yang melangit tinggi.

    Ingat senang ke kalau hidup berhutang? Kalau dapat capai cita-cita tak apalah juga. Berbaloi.. Tapi kalau cita-cita merudum dalam longkang? Siapa nak jawap? siapa nak tolong bayar hutang? Ce cerita...

    Suasana bungkam seketika, Bukan sebab melayan perasaan. Tapi sebab tercekek cekodok yang dok asyik di tala hingga lupa nak minum air. Ni kalau mati tercekek cekodok masuk berita muka depan Metro atau Kosmo alangkah malunya akuuuuuu! (walaupun masa tu aku dah keras kejang di balut kain kafan!) Mahu taknya orangramai bantai gelak sampai keluar airmata syahdu.. huhuhu!

    "Hah, makan tak ingat dunia kan dah tercekek! Cuba kalau makan tu perlahan-lahan. Bukannya lari cekodok tu yang nak makan gelojoh" Ngomel Cik Kiah tanpa rasa simpati.

    Dihirupnya air nescafe panas dengan laju dengan harapan suci murni agar tidak menjadi bahan berita Metro dan Kosmo. Berair biji mata Liza menahan kepanasan air sambil menelan air liurnya agar cekodok yang tersangkut dapat melalui corong tekaknya dengan selamat.

    Fuuh! leganya.. Kenapalah Cik Kiah goreng cekodok sedap sangat ni? Kan dah nyaris aku nak jadi jenazah. Haish!

    "Mana ada gelojoh. Orang makan dengan penuh berhemah dan berhati-hati dijalanrayalah."  Jawap Liza sambil tangan kanannya mengesat airmata akibat tercekek cekodok tadi.

    Setelah selesai bersantap, Liza mengemaskan dirinya sebelum bertolak menuju ke perhentian bas untuk ke destinasi sekolah menegahnya yang terletak berdekatan dengan Pasar Pudu. Huh! siapa yang tak tahu Pasar Pudu? Pasar yang berbau tengik dengan pelbagai haruman semerbak sehingga mengalahkan pelbagai pewangi berjenama. Habis tenggelam semua branded parfume!

    Makanya janganlah nak berangan pergi ke Pasar Pudu nak pakai baju atau pewangi yang berjenama. Kerana itu semua tak di pandang dek peniaga dan pembeli di situ. Di sana semuanya setaraf sebab share bau busuk yang sama! Heheheheeh...

    Jam dinding menunjukkan jam 8.30pagi. Sudah tiba masanya untuk Liza bertolak menuju ke sekolah. Liza bersalaman dengan Cik Kiah dan dengan gagahnya dia berjalan menuju ke perhentian bas yang kira-kira 20 langkah dari flatnya. Dari jauh Liza melihat perhentian bas tidak ramai orang menebeng. Lega...

No comments:

Post a Comment